Какво мислят българските работодатели за работната ръка от трети страни?

Темата за
недостига на работна ръка в България и възможностите за внос на кадри от трети
страни остава ключова за бизнеса. По инициатива на Българската търговско-промишлена
палата (БТПП) и Центъра за предприемачество и управленско развитие, партньорите
по проекта „Функционално устойчива миграция и интеграция в България“ (ФУМИ в
България) проведоха работна среща, на която обсъдиха предстоящи действия, включително
организирането на национална кръгла маса.
Събитието ще се
състои на 25 септември 2025 г. в София и ще събере участници от различни сфери
– представители на държавната и местната власт, международни и неправителствени
организации, академичните среди и работодателите. Ще бъдат представени резултати
от актуално проучване сред български компании относно нагласите им за наемане
на граждани от трети страни.
Първоначалните
данни сочат, че над 78% от анкетираните фирми изпитват остра нужда от
допълнителна работна ръка. 64% от работодателите са склонни да наемат служители
от трети държави, при условие че отговарят на определени критерии. Най-често
споменаваните изисквания включват професионален опит и квалификация (52%),
знания по български език (22%), образование (9%) и специфични умения (9%).
Проблемите на
пазара на труда и нуждата от адаптивни решения стоят в основата на тази
дискусия. Според БТПП, темата е често повдигана в разговори с представители на
институции и партньори от страни като Узбекистан, Индия, Казахстан, Пакистан и
Китай. Целта е ясна – да се улесни административният процес по наемане и да се
гарантира устойчива интеграция на чуждестранната работна ръка.
За компаниите в
България това е възможност да бъдат част от дългосрочно решение. В Nomad Partners работим ежедневно с бизнеси, които търсят ефективен начин да преодолеят
недостига на кадри, като предлагаме цялостни решения за подбор, легализация и
адаптация на служители от трети страни. Следим отблизо подобни инициативи и ги
използваме като основа за разработване на работещи модели, съобразени със
специфичните нужди на българския пазар.